Aktualności

Sprzedaż bezpośrednia od stycznia 2016. wg nowych przepisów

Dodano: 29/07/2015

Z dniem 1 stycznia 2016 roku w Polsce zaczną obowiązywać przepisy ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw regulującej opodatkowanie sprzedaży bezpośredniej.


Ustawa wprowadza zmiany do pięciu ustaw, tj.: ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych; ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej. ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych; ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa;

Wprowadzane zmiany pozwolą na zaliczenie przychodów z realizowanej przez rolników tzw. sprzedaży bezpośredniej do przychodów z innych źródeł w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz na wprowadzeniu możliwości ich opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki w wysokości 2% przychodów, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali z tej działalności przychody nieprzekraczające 150 000 euro rocznie.

Zastosowanie powyższych uregulowań jest możliwe w przypadku osiągania przychodów ze sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy, hodowli lub chowu, z wyjątkiem przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych uzyskanych w ramach prowadzonych działów specjalnych produkcji rolnej oraz produktów opodatkowanych podatkiem akcyzowym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli:

1. sprzedaż nie jest wykonywana na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej lub na rzecz osób fizycznych na potrzeby prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej;

2. przetwarzanie produktów roślinnych i zwierzęcych i ich sprzedaż nie odbywa się przy zatrudnieniu osób na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze;

3. sprzedaż następuje wyłącznie:

a) w miejscach, w których produkty te zostały wytworzone,

b) na targowiskach, przez które rozumie się wszelkie miejsca przeznaczone do prowadzenia handlu, z wyjątkiem sprzedaży dokonywanej w budynkach lub w ich częściach;

4. prowadzona jest ewidencja sprzedaży.

Ponadto w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej w art. 3, który zwalnia z obowiązku rejestrowania działalności gospodarczej i stosowania zapisów ustawy, uwzględniono działalność rolników w zakresie sprzedaży, o której mowa powyżej.

Ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. wprowadza nowe uregulowania prawne w zakresie opodatkowania sprzedaży bezpośredniej. W trakcie notyfikacji w Komisji Europejskiej i opracowywania są obecnie również krajowe rozporządzenia dotyczące uwarunkowań sanitarnych przy sprzedaży bezpośredniej.

Produkty roślinne

Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 czerwca 2007 r. w sprawie dostaw bezpośrednich środków spożywczych dotyczy zakresu działalności i wymagań higienicznych przy prowadzeniu dostaw bezpośrednich małych ilości surowców (produktów produkcji pierwotnej), pochodzących wyłącznie z własnych upraw lub hodowli, nie stanowiących działów specjalnych produkcji rolnej (zboża, owoce, warzywa, zioła, grzyby, jagody oraz kiszona i suszona forma tych produktów). Projekt nowego rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie dostaw bezpośrednich środków spożywczych przewiduje możliwość sprzedaży w ramach dostaw bezpośrednich również produktów przetworzonych, takich jak np.: marynaty warzywne, kiszone środki spożywcze, dżemy, soki, zupy, surówki, pieczywo, olej… Zapisy te jednak uznano za wykraczające poza zakres pojęcia surowców użytego na gruncie rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych i prace nad projektem zostały wstrzymane.

Ministerstwo Zdrowia opracowało i przedstawiło do konsultacji społecznych projekt pt. „Wytyczne Dobrej Praktyki Higienicznej i Produkcyjnej przy produkcji żywności niezwierzęcego pochodzenia w warunkach domowych z wykorzystaniem surowców roślinnych z własnych upraw”. Uwagi do Wytycznych można było zgłaszać do dnia 3 czerwca br. Spełnienie Wytycznych ma umożliwić legalną sprzedaż z możliwością skorzystania z zapisów nowej ustawy regulującej opodatkowanie sprzedaży bezpośredniej przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych. Wytyczne nie stanowią jednak twardego prawa, a mogą być jedynie wskazówką i materiałem pomocniczym we wdrażaniu zasad higieny i bezpieczeństwa żywności.

Produkty zwierzęce nieprzetworzone

Obecnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Rolnictwa I Rozwoju Wsi z dnia 29 grudnia 2006 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej dotyczy zakresu działalności i wymagań weterynaryjnych przy sprzedaży wyłącznie produktów własnych, takich jak: tuszki drobiu, zajęczaków, zwierzęta łowne, produkty rybołówstwa, żywe ślimaki lądowe, mleko surowe lub surowa śmietana, jaja konsumpcyjne, produkty pszczele nieprzetworzone… Projekt nowego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej m.in. poszerza katalog produktów o: mleko zsiadłe, siarę, masło, twaróg, skórowane tusze grubej zwierzyny łownej, patroszone tusze drobnej zwierzyny łownej, podroby drobiu, zajęczaków i zwierząt łownych, mrożone tusze w przypadku drobiu, zajęczaków i zwierząt łownych; wprowadza również możliwość sprzedaży niektórych produktów z urządzeń dystrybucyjnych do sprzedaży żywności. Projekt jest aktualnie w procesie notyfikacji w Komisji Europejskiej.

Produkty zwierzęce przetworzone

Obecnie obowiązujące rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 czerwca 2010 r. w sprawie szczegółowych warunków uznania działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej MOL określa zakres działalności i wymagania weterynaryjne, jakie powinny być spełnione przy prowadzeniu działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej, jeżeli zakład prowadzi: rozbiór świeżego mięsa wołowego, wieprzowego, baraniego, koziego, końskiego, drobiowego lub zajęczaków, zwierząt łownych, dzikich fermowych, produkcję mięsa mielonego, surowych wyrobów mięsnych, produkcję produktów mięsnych, w tym gotowych posiłków (potraw) wyprodukowanych z mięsa, produkcję obrobionych lub przetworzonych produktów rybołówstwa, produkcję produktów mlecznych.. Projekt nowego rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi ws. szczegółowych warunków uznania działalności marginalnej, lokalnej i ograniczonej m.in. poszerza katalog produktów – wprowadza możliwości produkcji: produktów jajecznych wytworzonych w wyniku obróbki lub dalszego przetwarzania jaj ugotowanych w skorupach, produktów mlecznych wyprodukowanych z siary (dotychczas była możliwa jedynie produkcja produktów mlecznych); gotowych posiłków (potraw) wyprodukowanych z produktów pochodzenia zwierzęcego (dotychczas taka możliwość istniała tylko dla gotowych posiłków (potraw) wyprodukowanych z mięsa.

Projekt przewiduje poszerzenie obszaru, na którym może być prowadzona działalność MOL o duże miasta zlokalizowane na terenie województw sąsiadujących z województwem, na terenie którego prowadzona jest produkcja. Projekt jest na etapie notyfikacyjnym w Komisji Europejskiej.

Wszystkie powyższe projekty nowych rozporządzeń wprowadzają możliwość poszerzenia obszaru sprzedaży, jeżeli sprzedaż jest dokonywana podczas imprez okolicznościowych, (wystawy, festyny, targi, kiermasze) organizowanych w celu promocji tych produktów.

Obowiązujące przepisy prawne w zakresie sprzedaży bezpośredniej, jak również projektowanie rozporządzenia są dostępne na wortalu edukacyjnym CDR www.produktyregionalne.edu.pl w zakładce sprzedaż bezpośrednia.

Źródło: ŚIR

Wstecz
FaceBook Pomorska Izba Rolnicza