Aktualności

Formalne przyjęcie nowych unijnych zasad promocji produktów rolnych

Dodano: 09/11/2014

Komisja Europejska z zadowoleniem przyjmuje opublikowanie dziś (4 listopada) w Dzienniku Urzędowym nowego rozporządzenia w sprawie promocji produktów rolnych , które w ostatnich tygodniach zostało formalnie zatwierdzone przez państwa członkowskie i Parlament Europejski.


Celem nowej polityki promocyjnej jest pozyskanie nowych rynków oraz dywersyfikacja partnerów handlowych. W przyszłości planuje się nie tylko znaczne zwiększenie dostępnych środków z budżetu UE przeznaczonych na tę politykę, ale także utworzenie europejskiej agencji wykonawczej, której zadaniem będzie jej wsparcie.

Ogłaszając przyjęcie nowych przepisów, unijny komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, Phil Hogan powiedział dziś:

„Potencjał Unii leży między innymi w jakości i zróżnicowaniu produktów rolno-spożywczych. W ostatnich latach doświadczaliśmy stałego wzrostu eksportu – do 110 mld euro – i jestem przekonany, że sektor rolno-spożywczy może być ważną siłą napędową w tworzeniu nowych miejsc pracy oraz przyczyniać się do wzrostu gospodarczego w Unii Europejskiej. W obliczu dużej konkurencji, z którą musimy się zmierzyć w dzisiejszych czasach, jestem przekonany, że nowy system promocji oraz trzykrotne zwiększenie środków budżetowych przeznaczonych specjalnie na ten cel (do 200 mln euro rocznie) w perspektywie średniookresowej znacznie poszerzy nasze możliwości pozyskania nowych rynków i zróżnicowania rynków już istniejących oraz przybliży konsumentom w Europie i na całym świecie funkcjonowanie norm jakości produktów rolnych UE, a także pokaże znakomite tradycje i różnorodność UE."
 
Kontekst
Nowa polityka, która została uzgodniona przez współprawodawców w rekordowo krótkim czasie, ma za zadanie wspierać działania promocyjne posiadające wartość dodaną dla UE w oparciu o rzeczywistą strategię określoną na poziomie europejskim oraz wprowadzić uproszczenia i ograniczyć biurokrację.

Dzięki możliwości zastosowania wyższych stawek współfinansowania budżet wynoszący obecnie 61 milionów euro rocznie zostanie zwiększony do 200 milionów euro.

Zgodnie z nowymi przepisami współfinansowanie krajowe przestanie istnieć, a stawki współfinansowania unijnego wzrosną do 70 proc. w przypadku programów prostych zgłoszonych przez organizację z jednego państwa członkowskiego, do 80 proc. w przypadku programów, w których bierze udział wiele państw członkowskich oraz programów ukierunkowanych na państwa trzecie, a do 85 proc. w przypadku środków kryzysowych.

Poza tym wprowadzone zmiany rozszerzą zakres kwalifikujących się produktów (w tym produktów przetworzonych, takich jak chleb czy makaron) oraz umożliwią uczestnictwo w programach organizacjom producentów.

Polityka, której przyświeca wspólne hasło „Smacznego, to z Europy” („Enjoy, it's from Europe”), ma pomóc podmiotom z sektora rolno-spożywczego w zdobywaniu nowych rynków międzynarodowych i umocnieniu swojej pozycji na rynkach już istniejących oraz sprawić, aby konsumenci dowiedzieli się więcej o wysiłkach, jakie podejmują europejscy rolnicy.

Nowe rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 grudnia 2015 r.
Źródło: Komisja Europejska

Wstecz
FaceBook Pomorska Izba Rolnicza