Aktualności

Aktualny stan prac resortu rolnictwa dot. sprzedaży bezpośredniej

Dodano: 24/02/2015

Projekt rozporządzenia w sprawie dostaw bezpośrednich środków spożywczych był przedmiotem uzgodnień m.in. z innymi resortami. W ramach tych uzgodnień Minister Spraw Zagranicznych zgłosił uwagę, iż przyjęty w projektowanym rozporządzeniu katalog środków spożywczych wykracza poza zakres pojęcia surowców użytego na gruncie rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych, który przewiduje możliwość sprzedaży w ramach dostaw bezpośrednich produktów przetworzonych takich jak np.: marynaty warzywne, kiszone środki spożywcze, dżemy, soki, zupy, pieczywo.


Państwo członkowskie nie ma możliwości przyjmowania przepisów krajowych w tym zakresie. Przepisy unijnego rozporządzenia dopuszczają wyłącznie ustanowienie krajowych wymagań higienicznych odnoszących się do dostaw bezpośrednich środków spożywczych w zakresie dotyczącym małych ilości surowców dostarczanych przez producenta do konsumenta końcowego lub lokalnego zakładu detalicznego bezpośrednio zaopatrującego konsumenta końcowego.
Ministerstwo Zdrowia zwraca uwagę, że produkty o dużym przetworzeniu zaproponowane w projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia nie mogą być zakwalifikowane do definicji surowców, stąd projekt rozporządzenia wykracza poza przepisy unijne i z dużym prawdopodobieństwem nie uzyska akceptacji Rządowego Centrum Legislacji.
Opracowano na podstawie:
Pismo z Ministerstwa Zdrowia z dnia 18.02.2015 r. do Przewodniczącej Podkomisji nadzwyczajnej ds. sprzedaży bezpośredniej produktów rolnych (Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Sejm RP).

Projekt rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej został skierowany do zwolnienia z obowiązku rozpatrzenia przez Komisję Prawniczą. Rządowe Centrum Legislacyjne zgłosiło wątpliwości i zastrzeżenia do ww projektu. Uwagi dotyczyły niektórych rodzajów produktów pochodzenia zwierzęcego, które zostały dodane do katalogu produktów  dopuszczonych do sprzedaży bezpośredniej tj. masło, twaróg, maślanka, serwatka, zsiadłe mleko. Jak zaznaczało Ministerstwo Spraw Zagranicznych przepisy Unii Europejskiej nie zezwalają na uwzględnienie ich w prawie krajowym dotyczącym sprzedaży bezpośredniej z uwagi na wątpliwości związane z zaliczeniem ich do kategorii surowców. MSZ zgłosiło również wątpliwość o wprowadzonej w projekcie możliwości sprzedaży bezpośredniej produktów przez inny podmiot prowadzący sprzedaż gdyż w jego opinii przepisy UE zezwalają na sprzedaż produktów konsumentom końcowym bądź zakładom prowadzącym handel detaliczny wyłącznie przez producenta.
Niezależnie od powyższych ustaleń biorąc pod uwagę oczekiwania producentów rolnych ww. projekt zostanie przesłany do notyfikacji Komisji Europejskiej i państwom członkowskim Unii Europejskiej, które będą miały trzy miesiące na przesłanie ewentualnych uwag.
Sprzedaż bezpośrednia w innych krajach:
Słowacja
Rozporządzenie dotyczy wyłącznie dostaw bezpośrednich i obejmuje takie produkty jak: mleko surowe, miód pszczeli, jaja, produkty akwakultury, mięso drobiowe i królicze pozyskane z uboju w gospodarstwie, zwierzynę łowną i mięso z niej pozyskane. Dla wszystkich sprzedawanych produktów określono limity:
•    jaja - nie więcej niż 60 sztuk dziennie konsumentom końcowym, 350 sztuk tygodniowo dla zakładów detalicznych,
•    mleko krowie - ilość odpowiadająca dziennemu spożyciu mleka w gospodarstwie domowym konsumenta,
•    ryby - do wartości 30 euro przy każdej sprzedaży konsumentowi końcowemu, albo do 100 kg tygodniowo jako dostawy do zakładów detalicznych,
•    drób - do 10 000 tusz rocznie,
•    króliki - do 2 500 tusz rocznie,
•    miód - do 40% rocznej produkcji pasieki lecz nie więcej niż 2000 kg,
•    zwierzyna łowna – do 30% tusz zwierząt upolowanych rocznie w obwodzie łowieckim,
•    mięso zwierząt łownych - do 1 tony tygodniowo lub 10 sztuk rocznie.
Bułgaria
Akt prawny dotyczy m.in. dostaw bezpośrednich takich produktów jak: mleko surowe (krowie, owcze, bawole, kozie), miód pszczeli, jaja kurze i przepiórcze, świeże i schłodzone ryby morskie i słodkowodne, świeże mięso drobiowe i królicze pozyskane z uboju w gospodarstwie, gruba i drobna zwierzyna łowna i mięso z niej pozyskane. Dla wszystkich sprzedawanych produktów określono limity:
•    jaja - nie więcej niż 500 sztuk tygodniowo albo 40% dziennej ilości jaj pozyskanej w fermie,
•    mleko krowie – do 73 000  kg rocznie, w ilości nie przekraczającej przydzielonej kwoty mlecznej,
•    ryby - do 30% rocznego połowu albo 2 000 kg rocznie,
•    brojlery - do 600 sztuk miesięcznie,
•    drób pływający i indyki - do 100 sztuk miesięcznie,
•    inne gatunki drobiu - do 500 sztuk miesięcznie,
•    króliki - do 100 sztuk miesięcznie,
•    miód - do 40% rocznej produkcji pasieki lecz nie więcej niż 2 000 kg,
•    gruba zwierzyna łowna – do 10 sztuk rocznie,
•    drobna zwierzyna łowna - do 50 sztuk rocznie.
Czechy
Rozporządzenie dotyczące dostaw bezpośrednich obejmuje takie produkty jak: świeże mięso drobiowe i królicze, mleko surowe (z wyłączeniem mleka owczego i kobylego), produkty pszczele, świeże jaja, zwierzynę łowną nieskórowaną lub nieopierzoną. Limity określono dla wszystkich sprzedawanych produktów - tj.:
•    jaja - konsumentowi końcowemu nie więcej niż 60 sztuk, 60 sztuk tygodniowo w jednorazowej dostawie do zakładów detalicznych,
•    mleko krowie - ilość określono nieprecyzyjnie - jako odpowiadająca dziennemu spożyciu mleka w gospodarstwie domowym konsumenta,
•    drób z gospodarstwa utrzymującego rocznie do 2 000 sztuk w przypadku indyków, gęsi lub kaczek, lub do 10 000 sztuk w przypadku innych gatunków drobiu oraz
•    nieporcjowane świeże mięso drobiowe - do 10 sztuk tygodniowo,
•    nieporcjowane świeże mięso królików - do 10 sztuk tygodniowo,
•    miód - do 2 ton rocznie,
•    zwierzyna łowna - do 30% tusz zwierząt upolowanych rocznie w obwodzie łowieckim.
Opracowano na podstawie:
Pismo z Ministerstwa  Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16.02.2015 r. do Przewodniczącej Podkomisji nadzwyczajnej ds. sprzedaży bezpośredniej produktów rolnych (Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Sejm RP), oraz załączonego projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (wraz z uzadadnieniem i oceną skutków regulacji.
Źródło: MIR

Wstecz
FaceBook Pomorska Izba Rolnicza