Działalność 2019 - 2023

Posiedzenie Rady Powiatowej Pomorskiej Izby Rolniczej Powiatu Bytowskiego

Posiedzenie Rady Powiatowej Pomorskiej Izby Rolniczej Powiatu Bytowskiego
Dodano: 11/03/2020

Wiodącymi tematami posiedzenia w dniu 6 marca 2020 roku były: procedura postępowania w przypadku wystąpienia suszy, składanie wniosków o płatności bezpośrednie, dopłaty do krów i trzody chlewnej, doroczna inwentaryzacja zwierzyny łownej.


Przedstawiciele Wydziału Bezpieczeństwa i Zarzadzania Kryzysowego poinformowali, że od lat obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z dnia 27 stycznia 2015 roku (Dz.U. z 2015 r. poz.187). Agencja udziela pomocy na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsuwanie się ziemi lub lawiny w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu upraw rolnych i zwierząt gospodarskich.
Przewodniczący Rady Leon Wnuk Lipiński oraz członkowie Rady z poszczególnych gmin w trakcie posiedzenia zgłaszali problemy z procedurami związanymi z wystąpieniem suszy. Dotyczyły one ustalenia daty wystąpienia suszy, braku uznania suszy na danym obszarze z powodu powiązania z kategorią gleby, nie uwzględnianie wszystkich gatunków roślin, czy nie uwzględnianie ubezpieczeń.
Według przedstawicieli Wojewody, System Monitoringu Suszy Rolniczej prowadzony przez IUNG – PIB (Państwowy Instytut Badawczy) na zlecenie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi ma za zadanie wskazać obszary, na których potencjalnie wystąpiły straty spowodowane warunkami suszy dla upraw uwzględnionych w ustawie o dopłatach do ubezpieczeń upraw rolnych i zwierząt gospodarskich w Polsce.
Zgodnie z definicją określoną w ustawie o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, susze oznaczają szkody spowodowane wystąpieniem w dowolnym sześciodekadowym okresie od dnia 21 marca do dnia 30 września danego roku – klimatycznego bilansu wodnego poniżej określonej wartości dla poszczególnych gatunków lub grup roślin uprawnych oraz kategorii glebowych. (I bardzo podatna, II podatna, III średnio podatna, IV mało podatna).
W dalszej dyskusji wyjaśniono, że susza to nie jest jeden dzień, a proces trwający pewien okres. W systemie nie może być dwóch dat. Datą wiążącą  ma być data oględzin. Na sugestię o wcześniejsze powołanie komisji suszowych wyjaśniono, że nie będzie powoływania komisji na cały rok, bo susza nie wystąpiła w wielu gminach. Według zasady nie ma suszy, nie ma komisji.
Uczestniczący w posiedzeniu wiceprezes PIR Ryszard Kleinszmidt szczegółowo omówił  ubezpieczenia i ich zawarcie, aby były uznawane w przypadku suszy. Powiedział, że przedstawiane sprawy były  szeroko poruszane i wiele się zmieniło, ale nie wszystko jest takie proste.
Zastępca Kierownika Biura Powiatowego AR i MR w Bytowie poinformowała, że wypłacane są środki dla producentów, którzy ponieśli straty w gospodarstwach z powodu suszy w 2019 roku. Z pomocy de minimis korzystają gospodarstwa, w których straty sięgają powyżej 30%, poszkodowanych poniżej 30 % obejmuje pomoc publiczna. Przewiduje się załatwienie spraw  do końca marca. W dalszej części wystąpienia zostały przedstawione  liczbowe dane dotyczące płatności bezpośrednich i rolno-środowiskowych. Najczęściej pojawiające się błędy we wnioskach to: błędne deklarowanie roślin, brak załączników, nieprawidłowe wskazanie powierzchni nieskoszonej.
W kolejności Rada zapoznała się z dopłatami do krów i trzody chlewnej związanymi z podwyższeniem wymaganej normy utrzymania w ramach wniosku dla płatności bezpośrednich i płatności obszarowych PROW 2014-2020, które przybliżyli przedstawiciele Pomorskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego. Doradca rolny będzie wykonywał plan poprawy dobrostanu zwierząt. Przewidziany jest cykl szkoleń.
Ostatni temat dotyczący inwentaryzacji zwierzyny łownej omówił przedstawiciel Zarządu Okręgowego PZŁ, który wyjaśnił procedurę ustalania stanów. Nadleśnictwa  zwracają się do dzierżawców obwodów łowieckich o szacowanie liczebności zwierzyny łownej i ustalenie ich stanów na 10 marca 2020 r. w nadzorowanych obwodach łowieckich, zgodnie z metodyką i wytycznymi. Ustalone wyniki dotyczące stanów liczebnych zwierzyny stanowią podstawę do opracowania projektów rocznych planów łowieckich na sezon 2020/2021. O termine inwentaryzacji powiadamiany jest samorząd rolniczy i przedstawiciel może wnieść swoje uwagi. Roczne plany łowieckie opiniuje również przedstawiciel Izby Rolniczej.
Przewodniczący Leon Wnuk Lipiński zwrócił się do członków Rady o telefoniczne zgłaszanie problemów z obwodami łowieckimi dzierżawionymi przez poszczególne koła, w związku ze zbliżającym się  terminem podpisywania planów łowieckich.
Przedstawiciel Zarządu Okręgowego PZŁ podkreślił, że przy współpracy można osiągnąć więcej. Uważa, że w ciągu ostatnich 4-5 lat dokonali niepisanych redukcji stanów. Kołom łowieckim też zależy, aby nie było za dużo zwierzyny, bo będą niewypłacalne z powodu odszkodowań.
Na zakończenie wiceprezes Ryszard Kleinszmidt przedstawił propozycje dotyczące WPR na kolejny okres finansowania, przygotowany przez Departament Płatności Bezpośrednich. Prosząc o uwagi, zaznaczył - sam protest nie wystarczy, należy coś zaproponować.
Posiedzenie odbyło się w sali konferencyjnej Urzędu Miejskiego w Bytowie z udziałem wiceburmistrza Pana Jacka Czapiewskiego i Pani Lucyny Celep.
(z.m)


Wstecz
FaceBook Pomorska Izba Rolnicza