Działalność 2019 - 2023

Posiedzenie Rady Powiatowej Pomorskiej Izby Rolniczej Powiatu Malborskiego

Posiedzenie Rady Powiatowej Pomorskiej Izby Rolniczej Powiatu Malborskiego
Dodano: 30/07/2021

W dniu 06.07.2021 roku w Pomorskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Starym Polu odbyło się posiedzenie Rady Powiatowej Pomorskiej Izby Rolniczej z Powiatu Malbork.

Wśród zaproszonych gości w posiedzeniu uczestniczyli: Członkowie Rady Powiatowej PIR z powiatu malborskiego, Wiesław Burzyński – Prezes Zarządu PIR, 

Henryk Żak – Prezes Zarządu Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Nowym Stawie, Wiesław Szpura – Prezes Zarządu Związku Plantatorów Buraka Cukrowego w Malborku, Adam Krupa – Kierownik ELEWARR Oddział w Malborku, Jolanta Maliszewska – Starszy Specjalista ds. Obrotu Towarowego i Kontraktacji, Joanna Dziedzic – Przedstawiciel Cukrowni Malbork, Krzysztof Grylak – Kierownik BP ARiMR w Malborku, Grażyna Lemka – Naczelnik BP ARiMR w Malborku, Aurelia Jelinek – Starszy Specjalista ds. IRZ w BP ARiMR w Malborku, Andrzej Grochowski – KOWR SGZ w Malborku.


W programie przewidziano dyskusje na następujące tematy:

 

1. Aktualne informacje z ARiMR – Kierownik  BP ARiMR  w Malborku – Krzysztof Grylak;

2. Zagospodarowanie, sprzedaż, dzierżawa gruntów z zasobu Skarbu Państwa w powiecie malborskim – Dyrektor KOWR OT Pruszcz Gdański – Krzysztof Jaszczak,  KOWR SGZ w Malborku – Andrzej Grochowski;

3. Podsumowanie kampanii buraczanej 2020 oraz aktualna sytuacja na Rynku Cukru –  Dyrektor Cukrowni Malbork – Mariusz Kaźmierczak, Prezes ZZPBC w Malborku – Wiesław Szpura, Prezes ZZPBC w Nowym Stawie – Henryk Żak;

4. Bieżąca sytuacja dotycząca skupu zbóż i rzepaku – Dyrektor ELWARR Oddział  w Malborku – Hubert Grzegorczyk;

5. Sprawy bieżące PIR.

 

Pan Władysław Sroka – Przewodniczący RP PIR z Powiatu Malbork przywitał przybyłych gości oraz otworzył posiedzenie Rady.

Kierownik BP ARiMR w Malborku oraz pracownicy ARiMR – przekazali aktualne informacje z ARiMR w tym zawarte były następujące treści: w 2020 roku miały miejsce wypłaty pieniędzy dla gospodarstw rolnych szczególnie dotkniętych kryzysem COVID-19 oraz sprzedawców chryzantem, którzy z powodu pandemii i nakazu zamknięcia cmentarzy nie mogli sprzedać kwiatów. Od 23 lipca do 15 września 2021 r. biura powiatowe Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmują wnioski o udzielenie pomocy finansowej dla koła gospodyń wiejskich na realizację do 30 września 2021 r. wydarzenia mającego na celu wsparcie lokalnej społeczności w zakresie dostępności szczepień przeciwko COVID-19. Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. poz. 187, z późn.zm.) informuje, iż od dnia 6.08.2021 r. do dnia 27.08.2021 r. producenci rolni, którzy prowadzą gospodarstwo rolne, w którym  utrzymywane są świnie  – mogą składać wnioski o udzielenie pomocy o charakterze pomocy de minimis w rolnictwie na refundację 50% wydatków poniesionych w danym roku kalendarzowym na zakup mat dezynfekcyjnych, sprzętu do wykonania zabiegów dezynfekcyjnych, dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych oraz produktów biobójczych, środków dezynsekcyjnych lub deratyzacyjnych, odzieży ochronnej i obuwia ochronnego oraz wydatków poniesionych na zabezpieczenie budynków, w których utrzymywane są świnie przed dostępem zwierząt domowych. Od 28 maja do 30 czerwca 2021 r. pszczelarze mogli składać w biurach powiatowych ARiMR wnioski o przyznanie pomocy. O pomoc mogą ubiegać się pszczelarze zarejestrowani w ewidencji producentów i wpisani do specjalnego rejestru. Wysokość wsparcia wynosi 20 zł do każdej rodziny pszczelej, której udało się przezimować. 

Informację na temat identyfikacji i rejestracji zwierząt, promowała również portal IRZ plus która pozwala posiadaczom na przesyłanie zgłoszeń bezpośrednio do systemu informatycznego, w którym prowadzony jest rejestr zwierząt gospodarskich oznakowanych oraz o zmianie opłaty za wydanie paszportu oraz duplikatu paszportu.  Przekazała również informacje na temat występowania ptasiej grypy, ASF oraz bioasekuracji. Przekazano również informacje na temat złożonych wniosków o dopłaty bezpośrednie oraz pozostałe działania, które na bieżąco realizuje BP ARiMR w Malborku. 

Pracownik KOWR – przekazał informacje na temat obrotu ziemią w Województwie Pomorskim, ile ziemi zostało już sprzedane, ile znajduje się w dzierżawie oraz ile pozostaje w zasobie. Omówił również jak przedstawia się sytuacja obrotu ziemią w poszczególnych gminach w powiecie malborskim. Podał również do wiadomości, że na okres 5 lat przedłużono zakaz sprzedaży gruntów powyżej 2 ha. 

Prezesi i Przedstawiciel Cukrowni Malbork – przekazali informację na temat przebiegu kampanii 2020 w Cukrowni Malbork oraz planowaną modernizację Cukrowni.

Prezes Zarządu PIR przekazał informacje z Krajowego Zarządu Izb Rolniczych.

Pan Władysław Sroka Przewodniczący RP PIR z Powiatu Malbork podziękował wszystkim za przybycie i zakończył posiedzenie RP PIR. 

 

(m.p)
Wstecz
FaceBook Pomorska Izba Rolnicza